Januari 1991, efter ett antal års prat om att ”göra något stort” gör de två vännerna Patrick El-Hag och Thomas Kaos Olsson
slag i saken och bokar Södra Teatern, Kägelbanan i Stockholm.
Uppbackade av fyra musiker sätter de upp musikteaterföreställningen Historien om Brödraskapet.
Den fantasy/medeltidsinspirerade sagan utgår från El-Hags sånger och vävs ihop av Kaos monologer.
Den tilldrar sig i Brödraskapets Borg; en mytisk fristad för de som inte hör hemma någonstans.
Bland karaktärerna som omtalas- och besjungs finns Hertigen av Brandgul, Esmeralda och Gwendolyn.
Föreställningen föräras en recension av Per Mortensen i Dagens Nyheter.
1992 återkommer radarparet med en show på krogscenen Studion i Stockholm, något som El-Hag (så småningom på egen hand) fortsätter med fram till 1995.
Showerna bevakas kontinuerligt av massmedia och får en rad fina omdömen, inte minst av DN:s Calle Pauli.
Uppbackad av bandet Morocco ‘85 börjar El-Hag alltmer hitta ett eget sceniskt- och musikaliskt uttryck.
Under samma period skrivs bland annat självbefläckelsens lovsång Höger hand (Till de ensamma), en svensk tolkning av Marc Almonds Mother Fist.
Undertiteln är en drift med Mauro Scoccos samtida hit Till dom ensamma, som Kaos och El-Hag finner; ”ojämförligt outhärdlig”.
De skriver även svenska texter till Stings Fragile (Hur sköra vi är) och Harbach & Kerns Yesterdays (Det som var), insjungen av bland andra Billie Holiday 1957.
Väderlek – vars text inspirerats av Tom Waits Strange Weather – skrivs med vännen Niklas Bergh.
1997 släpps Patrick El-Hags debutalbum The Bottom Line, det första av otaliga samarbeten med producenten Håkan Folkesson.
Låten New York gästas av en sextonårig Ison Glagow och blir således den blivande mästerrapparens inspelningsdebut.
Albumet får idel lovord, toppat av Annika Sundbaum-Melin på Aftonbladet, som skriver ”Jag är fast, från första raden och första tonen.” och ger CD:n
Singeln What’s the Meaning, What’s the Point? är en hit på Radio Active där även Margarita’s on the Beach spelas.
1998, singlarna kompletteras med var sin musikvideo och återkommer på remix-EP:n The Bottom Line – Redux, som gästas av Johannes Odex Ahlberg.
1999 släpps den poporienterade och dråpliga duetten Sorry med rocklegenden tillika en av Patricks stora svenska idoler, Py Bäckman.
Hennes album Kvinna från Tellus (1984) och Narrarna dansar (1986), är tidiga inspirationskällor – inte minst till Historien om Brödraskapet.
2002 grundar El-Hag och Kaos estradpoesitävlingen Poetry GangBang; ”En slampigare variant av Poetry Slam” på Restaurang Rabarber i Stockholm.
I samband med premiären återser El-Hag musikern, kompositören och SVT-legenden Berndt Egerbladh, som han sökt ett samarbete med redan 1986.
Den nygamla kontakten leder till att han skriver texter till Egerbladhs instrumentalstycken från albumen Night Pieces och Mousse au Chocolat.
Egerbladh visar sitt gillande och förmedlar texterna till sin mångåriga vän Ann Kristin Hedmark, som vid tillfället letar material till ett nytt soloalbum.
2004, då Berndt Egerbladh avlider blir albumet en postum hyllning, och får sitt namn efter El-Hags dikt Kom tillbaka innan du går.
CD:n skördar ett fyrtiotal recensioner med toppbetyg i de flesta. Singeln Visa vid sommarens slut testas till Svensktoppen.
2006 släpper El-Hag singeln Vågor som viner, en svensk tolkning av den spanska Tiempo Y Silencio, ursprungligen inspelad av den kapverdianska worldmusic-legenden Cesária Évora.
I producentstolen sitter ännu en rockikon- och en stor ungdomsidol, Dan Hylander.
Albumet Om änglar o sjakaler (1984), gör ett starkt intryck på Patrick i de övre tonåren, då han börjar att upptäcka svensk musik.
2007, uppbackad av ett tjugotal musiker går El-Hag in i den analoga OAL-Studion i Sollentuna.
Bland de medverkande finns den Grammis-belönade trumpetaren Jan Allan, rapparen Ison (& Fille), dragspelskungen Bengan Jansson och inte minst (La) Camilla Henemark, som i sammanhanget debuterar på romani(!)
Det vokala samspelet mellan Ingrid Contardo och El-Hag har en värmealstrande kemi som anger tonen och blir något av albumets signum;
”- Hennes närvaro är lika avgörande som oumbärlig”
En av albumets sublimaste stunder Kärlek god som någon, är den tradiotionella kärleksduettens antites och en oförställd hyllning till den villkorslösa kärleken dvs. lusten;
…Vi har gått vilse i att behaga
Vill inte hitta vägen ut
Det vi två har är ingen saga
Och därför tar den aldrig slut…
En enkel men talande musikvideo spelas in i samband med 2008-års final av Poetry GangBang på Restaurang Rabarber.
Albumet produceras av Patrick El-Hag med Niklas Rundquist, som även står för kompletterande pålägg och dokumenterar inspelningen med stillbilder.
Mats Burman assisterar produktionen och tonsätter en av plattans poetiska höjdpunkter Väderlek;
…Och den kärlek som vi hade
Smakar bäst när den är slut
Och vad gör det om det regnar
Jag går ändå aldrig ut…
Projektet möjliggörs av vännen och filantropen Ola Brandborn, som har en vurm för Patricks musik, och blir därmed plattans exekutiva producent.
Albumet tillägnas Patricks bästa vän, mentor- och medkollaboratör Thomas Kaos Olsson som avviker från livets resa våren 2003.
Skivans huvudtema är El-Hags texter till Egerbladhs melodier;
Söndagar är bra att fördriva och sexturismschlagern En kärlekshistoria, är tidigare insjungna av Ann Kristin Hedmark.
Den sistnämnda – försedd med ett vemodigt triumferande blåsarr av Thomas Sköldborn – är en rytmisk liksom lyrisk höjdpunkt;
…Han äger inga pengar
Valutakursen gör att hon
Har råd med mycket mera
Hon får stå för notan
Det är något hon har
Lärt sig att acceptera
Ajajajaj…
Singlar och par, Runt midnatt– och Kärlek god som någon (Ett lösaktigt stycke), är nytillkomna och tidigare ohörda.
Albumets andra tema är El-Hags svenska tolkningar av barfotadivan Cesária Évora.
Hennes signaturmelodi Sodade, blir albumets titelspår Så där.
Ytterligare Cesária-titlar är: Vem ska betala? (Sangue de Beirona), skriven med Niklas Bergh samt den tidigare utgivna Vågor som viner (Tiempo Y Silencio) i en kompletterande men umbärlig nyinspelning;
…I ett stormpiskat Eden
I Atlantakustiken
Vaggar barfota fraser
I takt med musiken…
Det övriga materialet är El-Hags egna kompositioner, svenska tolkningar av Sting, Marc Almond, Harbach & Kern samt den nytillkomna Love In The Afternoon (Det börjar ljusna nu), efter ett original av Marianne Faithfull och Angelo Badalamenti (1995).
Så där uppmärksammas och hyllas i en uppsjö av recensioner.
Betyget 4 delas ut av bland andra: Dagens Nyheter, Värmlands Folkblad, Helsingborgs Dagblad och Dalarnas Tidningar.
Ett gediget omdöme av Thomas Nydahl återfinns i musiktidsskriften LIRA.
Bakgrunden till- och tillblivelsen av plattan beskrivs i ett kongenialt inspelningsreportage av Dan Håfström i Musikermagasinet.
Trots hopen av häpnadsväckande recensioner och hisnande jämförelser med några av sveriges största, är intresset från SVT och SR obefintligt, en bidragande orsak till att plattan inte når den stora publik den är ämnad för- och förtjänar.
2008 kommer EP:n D som var (Yesterdays), med remixar av albumspåret som sammanfört den osannolika duon Jan Allan & Ison i en upphottad jazzstandard från 1933.
I september samma år framförs hela albumet Så där vid en exklusiv konsert i Kungsträdgården.
Kvällen introduceras av ciceronen- och poeten Sam Carlquist, som vid samma tid är Kungsträdgårdens kulturella galjonsfigur och bas.
Café Opera bistår med en mobil bar på scenen för de tjugotal medverkande att förfriska sig i.
2009 spelar El-Hag in Dansa samba med mig, en innovativ tolkning av Cornelis-klassikern Deirdres samba.
Inspelningen hämtar rytmisk näring ur Michael Jacksons They Don’t Care About Us och får Kraftwerk-parafrasen Copacabana Express som undertitel.
Steinar Aadnekvam spelar gitarr, Mikael Augustsson på dragspel, Ingrid Contardo & Getty Domein körar. Folkesson och El-Hag producerar.
Brasilianska Mariana Menezes trollbinder med portugisiska fraser och återbördar på så sätt sången till Brasilien – där Cornelis själv en gång hittade melodien – skriven av Chico Buarque (1966).
Fredagen den 5 juni premiärspelas singeln i SR-Skaraborg, där P4:s musiksamordnare Rita Jernquist konstaterar;
”En cover som försöker härma originalet är ju så fruktansvärt ointressant. Men det här är en suggestiv och helt annorlunda version av Cornelis låt. Patrick El-Hag har verkligen gjort låten till sin egen, och för det förtjänar han uppmärksamhet, tycker jag”.
2010 regisserar El-Hag med Cecila Anefelt och Philip Puljak en hudnära musikvideo, Philip är även chefsfotograf.
Adam Januszewski svarar för stillbilder varav en blir den tidigare singelutgåvans nya omslagsbild.
Den kombinerade audio/video-singeln ges ut i samarbete med
Cityradion-Åre, Dalarna, där den är sommarens stora svenska låt.
Tack vare Tony Zoulias ingripande visas videon dagligen på ZTV.
I myllret av medverkande märks fotbollsspelaren José Monteiro de Macedo.
2012 släpps singeln Spoiled under pseudonymen JASA (Jamaican Aeroerotics and Spice Amindinistration).
Namnet är en drift med NASA (National Aeronautics and Space Administration)…
…Och syftar på ett fiktivt jamaicanskt dito, vars främsta ambition är att landsätta Jamaicas första astronaut på månen.
Projektnamnet för den påtänkta (eller påtända) plattan är således; Kingston, We Have a Problem.
Omslaget är en höjdpunkt av Nils Gud Dahlström, som formgivit lejonparten av El-Hags utgåvor.
Musikvideon som filmas av Lars Bermann, spelas in i en enda lång tagning och visar upp en smått obstinat, men mycket underhållande sida av artisten med tydliga influenser av husguden David Bowie.
2013-års släpp är singeln Jag känner hur ditt hjärta slår, där Mats Burman ännu en gång briljerar som multiinstrumentalist i en Håkan Folkesson-produktion.
Samarbetet mellan El-Hag, Folkesson och Burman mynnar ut i 2014-års singel Stockholm i Juli.
Den är sommarens mest spelade på den kommersiella MTG-ägda Skärgårdsradion, där den hörs 2-3 gånger dagligen.
Därmed blir den Patricks största framgång och signaturmelodi.
Sången är ännu en hybrid, något som tycks vara utmärkande för artisten El-Hag.
En lika folklig som sofistikerad popschlager med spår av soul- och r’n’b-ikonerna tillika El-Hag-favoriterna Prince och SADE.
Stockholm i juli är något av en klassiker i vardande, en lokal anthem som ständigt adderas till nya spellistor och vars streamingsiffror väcks till liv varje sommar.
Många påtalar en evergreen-potential i klass med Monica Zetterlunds odödliga örhänge Sakta vi gå genom stan, och Lasse Berghagens Stockholm i mitt hjärta – som den med sin blanding av sött och salt – parafraserar.
En sak är säker; El-Hag lyckas att fånga Stockholm på ett unikt sätt, då texten saknar alla former av geografiska markörer.
Han kringgår adressrabblandet; ett utnött standardgrepp i de flesta verk med huvudstaden som tema.
Texten är således inte ännu en exposé över huvudstadens destinationer och sevärdheter utan något större; en tidlös och djupt inkluderande Gospel om kärlek och lust – med Stockholm som fond;
…Lyckliga är stegen
När vi vandrar sakta, som i trans
Gatan är vår egen
De andra åkte någon annastans…
…Långa lata dagar
Sommarsvala bad…
…Drömmarna befolkar
En övergiven stad…
2015 ges den ut i tysk-förpackning med titeln Stockholm im Juli, och Felicia Skifs som gästvokalist.
2017 släpps den Håkan Folkesson och Tommy Lydell-producerade Längtar dagarna, en upptänd duett med Fredrik Adolfsson.
Omslaget är fotat av Viktor Flumé, som även plåtat de två tidigare utgåvorna, Så Där och Stockholm i juli.
2018 är det åter dags för en cover; Mikael Wiehes Vi låtsas som ingenting från albumet Hemingwayland (1985).
2018 regisserar El-Hag också musikvideon till 2014-års framgång Stockholm i juli.
Videon publiceras i juni 2019 och ersätts med en korrigerad version sommaren 2020, då även den tyska versionen får premiär på YouTube.
2020, med anledning av Historien om Brödraskapets 30-årsjubileum påbörjas en länge planerad uppdatering, inspelning- och komplettering av scendebuten 1991.
Först ut är singeln Hertigen av Brandgul som enligt El-Hag är det mest intrikata och lyckade han presterat i såväl text som musik;
”- Hertigen av Brandgul är en dubiös karaktär som förkroppsligar hösten. Han vältrar sig i självömkan, hänger sig åt den falnande färgprakten och sin egen skönhet…
…Han har mycket lite till övers för andra existenser och deras ihärdiga uppvaktningar…
…Han föds varje september och dör när den första snön faller. Med andra ord; en mytologisk kusin (eller lillebror) till Kung Bore”.
Några av influenserna till denna sång – skriven i tjugoårsåldern – är Tove Janssons Höstvisa, Alf Hambes Visa i molom samt Hansson de Wolfe Uniteds Oktober från plattan Yes Box Allright (1982).
Musikvideon regisseras av Patrick El-Hag och Zebylon Winter som även fotar och editerar. Chefsfotografen heter Lars-Åke Petersson. Videon publiceras den 5 mars 2021.
Huvudrollsinnehavaren är musikartisten, fotomodellen och skådespelaren Fabian Kazen Nikolajeff, som El-Hag upptäcker och castar till 2018-års Stockholm i juli–video.
”- Videon hade inte blivit av utan Fabian. Han personifierar allt låten handlar om; ett sagoväsen, en kunglighet och en tvetydig dandy”.
Peter Hägerås lekfullt dramatiska produktion är en eklektisk brygd på ABBA, Enigma, El-Hags favoritgenre; oldschool hiphop á la Dr. Dre, D12 och inte minst Coolio och hans Gangsta’s Paradise.
Det onomatopoetiska omkvädet; ”Tisseltassel-tisseltass, snickesnacke-snickesnack” är ett nytillkommet element och en hommage till Peps Persson och hans ikoniska Hyreskasern, (1978).
Släppet uppmärksammas av qx.se i april 2021.
I maj släpps Gwendolyn, det andra smakprovet- och det poppigaste numret från Historien om Brödraskapet.
Liksom Hertigen personifierar hösten är Gwendolyn en symbol för våren; ”Den nyväckta och otyglade lustens tid”.
Texten, skriven runt 1990, kommer till tack vare Kristina Lugn, som både Kaos och El-Hag inspireras av och högaktar.
I en intervju hör de henne uttrycka en fundering i stil med; ”Hur hade livet tett sig om hon hade döpts till ’Gwendolyn’ – och inte ’Kristina Lugn’?”.
De finner det lika rörande som dråpligt och; ”…som gjort för en skamlös och uppsluppen schlagerdänga”.
Gwendolyn blir dock så skamlöst uppsluppen- och schlagerdängig att den inte alls platsar i scenuppsättningens sakrala sammanhang varpå sångnumret sonika stryks.
Tyvärr verkar historien upprepa sig och inte heller denna nyinspelning blir långlivad. Singeln plockas ner från alla forum två år senare.
Det kommer ta ett par år innan El-Hag är nöjd med resultatet som slutligen ger Gwendolyn en välförtjänt plats på albumet.
Juli 2021, El-Hags 30-årsjubileum som artist sammanfattas lyhört av Victor Malmcrona i stockholmstidningen Mitt i.
Augusti 2021 publiceras en tidigare osedd musikvideo till singeln Margarita’s on the Beach. Den är inspelad 1998 i Marbella och regisserad med Malou Hallström.
I september publiceras Håkan Folkessons Hertigen av Brandgul (Paramaterial Mix) på Spotify med en tillhörande lyric video på YouTube.
Den är elektroanstruken, mer dämpad och en vemodigare tolkning av verket. Associationerna går till Kraftwerk och Adolphson & Falks Blinkar blå (1982).
Remix EP:n Brandgulvariationerna som bjuder på inte mindre än åtta aspekter av Hertigen släpps på Spotify och YouTube m.fl. den 10 oktober.
Bland nytillkomna höjdpunkter märks de sakrala ”acapellan”
Alla helgons hymn samt det dystopiska Trap-inspirerade samarbetet med Joel Saison Svart Mässa.
I oktober 2021 utlyser tidningen Mitt i en omröstning om Den bästa stockholmslåten på Facebook.
Stockholm i juli dominerar de två trådarna och blir vid sidan av Berghagen, Jöback, Orup, m.fl. en av de tio nominerade.
Även nomineringstråden på FB domineras av Stockholm i juli som utan överdrift sopar mattan de övriga bidragen. I enkäten som avgörs i februari 2022 slutar dock El-Hags alster på en hedrande andraplats.
Anledningen är att tidningen får en ofantlig mängd mejlröster på Monica Zetterlunds ikoniska Sakta vi gå genom stan;
”- Att bara bli slagen av odödliga Monica och en text av Beppe Wolgers är en ära, och en seger i sig. Det bekräftar också att ’Stockholm i juli’ för många blivit en klassiker”.
Parallellt fortsätter El-Hag arbetet med de resterande sångerna ur 1991-års scendebut Historien om Brödraskapet.
Singeln Esmeralda, även den skriven för – men struken ur scenframställningen – är med artistens definition; ”- En skamlös, svulstig och euforisk brygd (och hyllning) till allt svenskt jag vuxit upp med och älskat”;
Dan Hylander, Py Bäckman, Ulf Lundell, Ebba & Thåström, (tidig) Uggla, Nationalteatern, Factory med flera.
Resultatet är en effektiv och kärlekfull och hybrid av alla nämnda.
Trots låtens tungsinta tema (en tonårstjejs frigörelse- och färd mot ett självförverkligande), är det sannolikt ett av El-Hags mest uppsluppna och livsbejakande ögonblick.
Verket har under ett mödosamt år förproducerats med Thomas Persson, och slutligen lotsats i hamn med Peter Hägerås.
Esmeralda släpps i form av en lyric video på YouTube den 5 juli och på Spotify med flera strax därdefter. Den hörs sporadiskt på P4-Stockholm under hösten.
2023 samarbetet mellan El-Hag & Hägerås fördjupas och föder nya insikter.
Deras slutsats är att varje sång har ett så distinkt ID (eller DNA) att varje släpp bör erövra – eller kreera – en ny genre.
Anledningen till att projektet pågår i närmare fyra år är att El-Hag gång på gång måste återuppfinna sig själv, och bottna i en stadig ström av nya musikaliska uttryck.
Än så är det klassisk visa, än så är det ”arenarock”, än så är det ”raveschlager”(!).
Berättarlusten, sagan och poesin är den röda tråd som binder ihop albumet till en lika oförutsägbar som underhållande enhet.
I ett glas är med sina 168(!) BPM närmast en exorcism. Den flörtar med techno, och elektronisk dansmusik, men har en lyrisk skärpa långt bortom genrens typsiska standardfloskler
Lyric videon publiceras på YouTube den 31 mars, och den släpps på Spotify med flera den 12 april.
Omslaget – kongenialt utformat av Nils Gud Dahlström – ger en mängd associationer och tolkningsmöjligheter;
Glasskärvorna (med brandgula stänk) knyter an till det cykliska som är Historien om Brödraskapets signum, men även till Hertigens krans – och inte minst – hans förälskelse i sin spegel; allt tydliggjort i 2021-års musikvideo, Hertigen av Brandgul.
I ett glas skiljde sig redan i scenframställningen från de övriga två numren i Hertigen-trilogin genom att den framfördes i jagform dvs. av Hertigen själv. Därav den nya singelns undertitel Hertigens ledmotiv.
Släppet uppmärksammas av musikbloggarna Musik.se, Popmuzik och Nordic Music Central. En längre intervju publiceras på qx.se den 15 april.
I mars debuterar El-Hag med sin första Rap(!) på den absurda, smått bisarra och minst sagt skabrösa Hästvisa med en lyric video på YouTube och på Spotify.
Den är en fristående fortsättning på 2020-års Hertigen av Brandgul (del 3 i Hertigen-trilogin), och berättar således om Hertigens vidare öden och äventyr.
Den gör det på ett uppseendeväckande oväntat och respektlöst sätt – och driver friskt (sjukt) med Hertigens sexualitet – och hans med åren tilltagande intresse för ridsport(!).
Att en sampling av den legendariska hästhoppskommentatorn Anders Gernandt inleder albumets stora humornummer säger mycket.
Att valet av titel står mellan Uti vår hage och Hästvisa säger desto mer.
Nils Dahlströms omslagsbild säger allt.
Bloggen Musik.se summerar:
Det ekar av Astrid Lindgren & Georg Riedel, Gullan Bornemark, Povel Ramel, hiphop à la Just D, och inte minst – Frank Zappa(!).
El-Hags ekvilibrism med toner och ord är inte en långsökt jämförelse i sammanhanget. Det är en intrikat, lurig, befriande snuskig – men aldrig vulgär -fabel om högst mänskligt umgänge ”på alla fyra”.
Ingrid Contardos refränger är en musikalisk njutning och stor svensk visa. Det är lekfullt, halsbrytande roligt och fullkomligt lysande.
I augusti släpps slutligen svitens ”symfoniska” huvudtema Brödraskapets Hymn på YouTube.
Vid sidan av Prolog och den instrumentala I ett stilla regn utgör den albumets öppning.
Den har ett målande episkt anslag ”– som det anstår ett titelspår” och bjuder närmast på något outgrundligt.
Å ena sidan är det en presentation av det mystiska Brödraskapet, å andra sidan är det en personlig berättelse om längtan och trånad;
En midsommarnattsdröm och en naturlyrisk kontemplation.
Den 13 september släpps Brödraskapets Hymn på Spotify och föregås av en längre intervju på bloggen Popmuzik
Samma dag publicerar Magasinet Paragraf El-Hags debattartikel på temat; ”Musikindustrins tvivelaktiga påverkan av nöjesjournalistik i allmänhet och av public service i synnerhet”.
Artiklen får stor spridning och reaktioner på sociala medier och publiceras parallellt på artistens FB-sida.
Den isländska låtskrivaren och producenten Stefan Orn Gunnlaugsson får uppdraget att rekonstruera och producera albumets avslutande spår På andra sidan muren samt de instrumentala I ett stilla regn I, II och III.
Sigurdór Guðmundsson som mastrar albumet på Skonrokk Mastering, producerar även albumets Prolog, den enda live-artefakten från scenföreställningen 1991.
I den introducerar föreställningens andra hälft Thomas ”Kaos” Olsson (1966-2003) lyssnaren till Brödraskapets borg och öppnar sagan.
2024 i april avslutas så arbetet med Gwendolyn, en karaktär som El-Hag uppenbarligen har svårt att skiljas ifrån.
2021-års gamla släpp plockas ner från alla forum och en lyric video med Gwendolyn (Allt för kärleks skull) släpps på YouTube, Spotify, med flera.
Släppet uppmärksammas av bloggarna Popmuzik och Nordic Music Central
Det är en helt ny och något mindre schlagerdängig komposition som även tecknar ett vemodigare men mer mångfacetterat personporträtt.
Lägg därtill ett fläskigt House/Disco-beat signerat El-Hags äldsta vapendragare Håkan Folkesson, och albumet har fått sin lättfotade dans/popdänga.
Kanske tar det sista singelsläppet också El-Hags livslånga vision om en sofistikerad folklighet; sväng och substans, pop och poesi – i mål.
På singeln medverkar Emilia Harju Granér som debuterar i kören på 2020-års Hertigen av Brandgul.
Sammanfattningsvis har projektet tagit närmare trettiofyra år att drömma ihop, förverkliga och fullborda.
Det står i skarp konrast till den anspråkslösa speltiden på trettiofyra minuter.
Albumet släpps för streaming och som en textad spellista på YouTube på midsommarafton. Det uppmärksammas av Mitt i Stockholm, Jönköpings-Posten, den oberoende musikjournalisten Anders Lundquist samt bloggen Nordic Music Central.
Då originaluppsättningen av Historien om Brödraskapet på Södra Teatern den 9 februari 1991 filmades på plats, går den att se i sin helhet på YouTube.
Dock är det i form av en digitaliserad VHS och därför (tyvärr) i undermålig kvalité.