Dagens Nyheter
4
”Här granskas framför allt människors förhållanden i en vistradition som är skarp och iakttagande. Musikaliskt är det desto mer bångstyrigt men lika övertygande. Ingrid Contardo som med mjuk släpighet backar upp El-Hags egen lite sakliga röst bidrar också till skivans överraskande och konsekventa charm.”
Sara Norling
Värmlands Folkblad
4
Tål att jämföras med våra största!
”Ett reklamblad som hävdar att texterna har samma kvalitéer som Beppe, Povel eller Cornelis brukade visa upp. Stora ord förvisso, men det märkliga är att Patrick El-Hag aldrig behöver äta upp dem. Detta är – i såväl text som musik – en underbart fin skiva, som trots alla influenser aldrig tillåts spreta, därtill är Patrick El-Hags begåvning alltför påtaglig. Till sin hjälp har han en samling utsökta musikanter och sångare. Jan Allan får sällskap av Ison (från Ison & Fille) som rappar så man får gåshud, Bengan Jansson på dragspel, Camilla Henemark viskande kärleksfraser på romani, blås, fiol och nackhårsresande rytmik, allt medan El-Hags poesi rör sig – faktiskt – med de nämnda storheternas lätta elegans. Så Där är snubblande nära högsta betyg, men det spar jag till nästa tillfälle. Ge oss mer, snarast!”
Björn Stefanson
Lira
”El-Hag står för texter som tycks djupt förankrade i en svensk tradition och som leder tankarna till både Cornelis och Olle Adolphson. När Jan Allan lägger en Chet Baker-slinga med sin trumpet till en rappande Ison häpnar man över uppfinningsrikedomen. Och nog förstår man att Berndt Egerbladh gav honom några låtar att skriva text till. Jag tror att Egerbladh ler i sin himmel över resultatet. Patrick El-Hag som röst då? Underbar! Lätt, varm, säker.”
Thomas Nydahl
Västerviks Tidningen
4
Underfundiga texter till komp i världsklass
Så gott som samtliga melodier är riktigt njutbara och lyfter av det genuina musikaliska kunnandet vare sig det gäller en ballad, en svängig salsa eller en tango. Texterna är genomgående mycket bra och blir bara bättre efter ett par genomlyssningar. Några har chans att etsa sig fast rejält. Det är ny svensk visa till riktigt bra musik. Kompet på senaste cd:n Så där är det världsklass på, det svänger rejält och där återfinns en hel radda av svenska toppmusiker. Det är rena dansmusiken.”
Hans Brandin
Femina
”Patrick El-Hag är en skön bekantskap. Lite bossa, lite visa, lite fado. Mysigt, vemodigt, humoristiskt och med lysande observationsförmåga. Behöver du tröst? En ny kompis? Här är den.”
Åsa Brolin
Göteborgs-Posten
”Från närmast ingenstans kommer sångaren och vispoeten Patrick El-Hag och gör precis vad han vill. Som ett Bo Kaspers utan skyddsnät, med gästspel av såväl musikanterna Jan Allan och Bengan Janson som Camilla Henemark och en svalt rappande Ison. En bedrift bara att få ihop det här!”
Patrik Lindgren
Helsingborgs Dagblad
4
Skönt skruvat men på kornet
”Orden har en sällsam grafik hos vispoeten El-Hag och här på sin skivdebut på svenska sjunger han dem själv, charmigt nonchalant. Ingrid Contardo och Camilla Henemark finns med i drösen av gästartister som förgyller den musikaliskt lite strama men väldigt snygga och rytmiskt välkickade produktionen. Det känns inte som någon vild gissning att Patrick El-Hag här kliver in i ljuset från den stora spotlighten.”
Knut Johansson
Groove
”Lysande i all sitt hyllande av svensk-internationella referenser inom framför allt den modernt klassiska schlagern och visan, liksom de ibland nästan genialiskt enkla reflektionerna i texterna. Patrick El-Hag har uppenbarligen en oupptäckt gen i rakt nedstigande led till svensk schlager á la exempelvis Svante Thuresson och när den får utrymme, och kanske till och med dominera, är det bitvis briljant, om än ibland lite väl moget – men trots allt träffsäkert oavsett mottagare. Här finns allt från jazz till salsa och ren, oförstörd singer/songwritervisa. Allt förpackad till modern schlager, utan att nedvärdera det, eller att få det att verka som något annat.”
Magnus Sjöberg
Norra Västerbotten
4
”Hans husgudar heter Povel, Beppe, Cole och Cornelis, påstår han, och jag tror honom, för Patricks första skiva på 10 år, tillika hans svenska debutalbum är full av fyndiga texter, serverade i en sällsynt stilblandning. Och att rösten är liten stör inte; så läcker är musiken.”
Olle Lundqvist
Dalarnas Tidningar
4
”Varken jazz, visa, salsa eller tango. Snarare en blandning. Av allt. Patrick El-Hag visar än en gång känslan för ord. Musikbilden fördjupas och fängslar. En av favoriterna på skivan är Vågor som viner, en fri poetisk tolkning av Tiempo y silencio, känd genom barfotalegenden Cesaria Evora.”
Anita Carlsson
Uppsala Nya Tidning
”Trivsam och inbjudande musik tenderar att bli blek. Så är dock inte fallet med poeten Patrick El-Hags debutalbum. Här finns mycket att hämta även för dem som bara jagar något jazzigt eller längtar efter något latinskt. Flera melodier är lånade men till plattans stora förtjänster hör att den bjuder utmärkta och genomtänkta texter.”
Björn Lövenlid
Dala Demokraten
4
”Det är texterna som är det väsentliga när Patrick El-Hag gör debut på svenska. Musiken växlar mellan olika genrer och har hämtats från lite olika kompositörer, men kanske kan den sammanfattas som visjazz. Det blir otroligt omväxlande och underhållande och väldigt bra. Det är både komplett och komplext.”
Lennart Götesson
Plus Sverige
Hör hans sköna röst!
”Patrick El-Hag sjunger så märkligt, i betydelsen annorlunda och personligt. Ett ovanligt ljust och ljuvt röstläge, som extramjuk sammet. Soul, jazz, latin, pop och afro möts i musiken. Fast mest fascinerar Patrick El-Hags sång.”
Bengt Eriksson
Nöjesguiden
”En märklig slowmotion-extatisk, härligt psykotisk och stundom solitär fiesta. Från svettigt sensuell samba, mellankoliska baksmällor och socialrealismens bakslag till chansons halvslick Södermalms-funkreggae. På det hela ett poetiskt okonstlat och ärligt litet nedslag i Patrick El-Hags värld.
Kenny Håkansson
Tidningen Resumé
”Patrick El-Hags svenska debutalbum är en svängig ny bekantskap. Mixen av salsaflört, rökig jazz och svensk viskultur funkar alldeles utmärkt som stämningsskapare framför öppna brasan i jul.”
Fredrik Hansson
Nya Wermlands Tidningen
”Eklektiskt, det är bara förnamnet när Patrick El-Hag gör comeback som skivartist. Tango och salsa samsas med låtar som leder tankarna till Cornelis och Adolphson. Det är trovärdigt, kompetent och originellt.”
Ola Wihlke
Jönköpings-Posten
”Det här är en spännande och lite svårdefinierad platta, med en ovanlig poet och artist. Patrick skriver personliga, utlämnande och hudnära texter om längtan efter ömhet och närhet i vardagen, ja även om ett visst mått av kåthet. Den musikaliskt omväxlande anrättningen bärs fram av läckra arrangemang och gäster som Jan Allan, Bengan Jansson, Ison och den något otippade Camilla Henemark. Man kastas mellan vemodig visa och fruktigt frisk latino, eller sugande tango. Jag gillar Patrick El-Hags debut.”
Bo Levander
Svenska Dagbladet
6
”En alltigenom förnämlig utgåva, genialt producerad av saxofonistenJohn Högman, som också gjort inspelningen – det är kvalitet hela vägen, texturval, musik, sång, musikersammansättning, ackompanjemang. Allt stämmer.”
Ingrid Strömdahl
Dagens Nyheter
”En sådan samtidig omsorg om orden och frihet i frasering kan bara komma av ett liv med sång Egerbladhs musik bär stillsamt och säkert framPatrick El-Hags svenska texter och resultatet är låtar som inte gör mycket väsen av sig, men lämnar plats för Hedmark och medmusikanter. Också det en styrka.”
Sara Norling
Smålands Tidningar
5
”Jag fastnade direkt för Vinden blåser än, en kärleksfull hyllning till Lars Gullin. Likaså det norrländskfärgade titelspåret Kom tillbaka innan du går. Ann Kristin omger sig med mycket bra musiker såsom Mats Öberg, Thomas Arnesen och Jonte Högman. Det kan inte bli bättre!”
Göran Engström
Norrbottens-Kuriren
5
”Det är en CD som vinner i längden, lågmäld, fylld av poesi och musikalitet. Visa vid sommaren slut kan man lyssna till hur mycket som helst men vill man ha lite mer sväng så fyller bitterljuva men kravlösa En kärlekshistoria de anspråken.”
Gunnar Lindgren
Hallands Nyheter
5
”Tankarna går till Monika Zetterlund, men Hedmark har en mörkare röst, skolad i folk- vistraditionen och fylld av norrländsk melankoli. Vemodig vals och Gullin-hyllningen Vinden blåser än hör till höjdpunkterna”
Martin Erlandsson
Jönköpings-Posten
4
”Det är också texterna som gör starkast intryck på denna berättande skiva, lite i Monica Zetterlunds anda. Det finns alla möjligheter att det här kan bli en svensk klassiker. Det är musik och texter för kvinnor som också kan älskas av deras män”.
Bo Levander
Uppsala Nya Tidning
4
”Det är vistexter som i sin lågmälda, inkännande vardagslyrik passar väl i sammanhanget, och de lär ha fått kompositörens fulla gillande. Hedmark tolkar dem befriande avspänt och utan poser, så att låtarna formar sig till ett personligt samtal. Det är lätt att trollbindas av den rösten.”
Ulf Gustavsson
Helsingborgs Dagblad
4
”Med detta album vet vi på allvar att det är Ann Kristin Hedmark som tagit över Monica Zetterlunds roll som vokaldrottning inom jazz-visa-genren. Med sugande frasering spänner Ann Kristin sina lätt beslöjade stämband och levererar med blommande och ett slags mogen innerlighet sång efter sång. Toppat av den höstliga Vemodig vals. Mycket mycket snyggt.”
Knut Johansson
Norrländska Socialdemokraten
4
”Precis som Egerbladh själv hittar Ann Kristin ett unikt uttryck, lika mycket visa som jazz, och den avspända närvaron i hennes röst ger karaktär åt de vardagliga texterna, skrivna med ypperlig fingertoppskänsla av främst Patrick El-Hag men även Jonas Gardell och Kristina Lugn. Det är svårt att inte beröras av ett så värdigt, vackert och lågmält avsked till en spelkamrat och nära vän. Ann Kristin Hedmark har gjort en av årets stora svenska jazzskivor.”
Nils Johansson
Allehanda Syd Betyg:
4
”… Dessutom finns det en underbar Egerbladh-hyllning till Lars Gullin, Vinden blåser än som bara den motiverar ett inköp. Ann Kristin är beundransvärd för sitt kompromisslösa fasthållande vid den stil hon känner för mest”.
Christer Nilsson
Västerbottens Folkblad
4
”Av Berndts låtar är titellåten Kom tillbaka innan du går och En vemodig vals bara ett par exempel på hans höga klass som kompositör. Tekniskt är inspelningen av hög kvalitet och förmedlar en känsla av avspänd atmosfär i studion.”
Henry Lövbom
Folkbladet Betyg:
4
”De lite sömniga jazzballaderna är litet som ett höstäpple, runt och moget, med naturens rodnande toner. Vemodigt vackert i all sin enkelhet.”
Sara Schuldt
Östgöta Correspondenten
4
”Med ett mjukt gung svänger Anders Johanssons bas igång En kärlekshistoria. Berättelsen om den betalningsvilliga och kärlekssvultna vita kvinnans veckolånga turistsex i ett soligt land. Utan att moralisera sjunger Ann Kristin Hedmark Patrick El-Hags ömsinta text om en hopplös affär som varar fram till charterbolagets avresedag. Det lilla poesimiraklet Kom tillbaka innan du går är inte bara en svårmodig låt om längtan utan också ett album fylld av välsignade musikanters goda musik.”
Lasse Åbom
Tidningen Ångermanland
5
”Vilken kvalitetsartist hon är, Ann Kristin Hedmark. På nya CD: n Kom tillbaka innan du går sjunger hon så nära och intimt att man som lyssnare tycker sig vara med i inspelningsstudion. Ann Kristin Hedmark är ingen tekniskt överdådig sångerska men sätter man känsla framför teknik är hon artisten att lyssna på. Nu när Monica Zetterlund slutat sjunga är nog Ann Kristin Hedmark den främsta i balladfacket. El-Hag har skrivit ett flertal av texterna, hans texter är genomgående mycket bra. Titelmelodin är bara den värd skivans pris. Det här måste vara en av årets allra främsta jazzskivor. Suveräna musiker med geniet Mats Öberg i spetsen. En värdig hyllning till Berndt Egerbladh. Han ler i sin himmel.”
Lars Landström
Österlen Magasinet
”Visa vid sommarens slut har säker de allra flesta hört i radio många gånger. Den är utsökt, men personligen känner jag allra starkast för avskedssången, titelspåret, och naturligtvis den oerhört vackra Vemodig vals som når en oanad kraft i den luftiga, vackra produktionen. Det här är en i märgen svensk platta, med vemod, ett uns norrländsk mystik och blond magi. Missa icke!”
Bo Olsson
Lira
”Ackompanjemanget är sparsmakat. Slagverkaren Rafael Sidas talande trumma skänker friskhet åt musiken och Mats Öbergs pianospel är överraskande behärskat och mycket smakfullt. Därtill basfiol, en gitarr, lite saxofon. En chokladpralin till latten.”
Leif Carlsson
Norra Västerbotten
”Det är ett tronskifte vi bevittnar. I och med den nya cd: n har Ann Kristin Hedmark övertagit rollen som vokaldrottning inom jazzvisegenren från just Monica Zetterlund. Hennes röst är innerlig, mogen, mörk, fyllig och till brädden fylld av norrländsk melankoli. Som gjord för bitterljuva jazzballader. Bara lyssna och njut. Personlig favorit är den höstliga Vemodig vals som värmer skönt medan regnet strilar utanför fönstret.”
Mikael Bengtsson
Aftonbladet
”…Här har vi en kille som med det han vill säga, eller kanske inte vill säga, ty han är väldigt blasé och desillusionerad, fångar en direkt. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är men Patricks musik berör mig ungefär på samma sätt som vissa romaner, jag vill inte fortsätta läsa, jag förstår inte alltid det jag läser och jag känner ingen större sympati för dem jag läser om, men jag kan inte sluta. Jag är fast, från första raden och första tonen. Musik att ta livet av sig till?
Annika Sundbaum Melin