[one_half]

[/one_half]

[one_half_last]
[header_box title=”Så där (2007)”] Med Ingrid Contardo, Bengan Jansson, Jan Allan, Camilla Henemark och Ison

[/header_box]
[/one_half_last]

 

[framed_tabs tab1=”Texter” tab2=”Medverkande” tab3=”Recensioner”]

[tab]

[toggle title=”1. Söndagar är bra att fördriva” variation=””]
Egerbladh/El-Hag

Tidningen är läst
Det stod inget i den
Söndagen är här
Som ett hål i tiden
Kika in
Slå dig ner

Söndagar är bra att fördriva

Visst var helgen skön (skönt att komma ut)
Snart så är den över
Söndag är den lön (pengarna är slut)
Måndagen behöver
Mutas med
Koppla av

Söndagar är bra att fördriva

Ingenstans att gå
Ingenstans att skynda
Söndagen blev till
För att vi ska synda
Hela dan
Lägg dig ner

Söndagar är bra att fördriva

Fredagar är fest (skönt att komma ut)
Lördagar en gåva
Söndagar är mest (pengarna är slut)
Gjorda för att sova
En stund till
Vänd dig om

Ingenstans att gå
Ingenstans att skynda
Söndagen blev till
För att vi ska synda
Hela dan (åh)

Söndagar är bra att fördriva

Fredagar är fest (skönt att komma ut)
Lördagar en gåva
Söndagar är mest (pengarna är slut)
Gjorda för att sova en stund till
Somna om
[/toggle]

[toggle title=”2. Vem ska betala?” variation=””]
(Sangue de Beirona)
El-Hag/Bergh/El-Hag/Trad

Du tog en sallad, fyra öl och en kopp te
Och jag är ledsen att du inte kolla priset
En dag så dör vi och det e ju som det e
Nu vet vi båda att du åt en del av riset

Vem ska betala?
Vem ska betala?
Vem ska betala?
Är det jag
Eller du?
Vem ska betala?
Vem ska betala?
Vem ska betala?
Är det här?
Är det nu?

Jag låg med alla dina vänner och din bror
Du tog till spriten, rakbladen och gasen
Sen skrek du högt och tydligt kärleken är stor
Jag svara; älskling, det var du som slängde vasen

Vem ska betala?

Du vill att vi ska söka hjälp och prata ut
Jag vill att du ska handla mat och fylla frysen
Sen tycker jag att det är dags att göra slut
Och då finns bara ett problem med analysen
[/toggle]

[toggle title=”3. D som var” variation=””]
(Yesterdays)
Harbach/Kern/Kaos/El-Hag

Ison:

Minns D som igår när du kom
O förändrade hela min värld
Hade mig helt såld, va jag natt
O dag – tvungen o ha D där
Jag kallar dig baby, raring,
Gumman, till och med älskling
Du är hardcore, du är mainstream
Du är allas, nä, nä, du är bara min
Nuförtiden har du en annan ton
När vi pratas vid, nuförtiden har du
En annan stil, sen vi sågs sist
Inget hat här, verkar som om du
Har gått vidare med ditt, ditt, ditt, ditt
Provat andra, bara du
Har gett mig en kick, kick, kick, kick
D var då, D var då, helt enkelt

Patrick & Ingrid:

D som var
D som var
Jag hör fotsteg utanför
Från forna dar
Vunna dar
Svunna dar
Dar av lekfullhet
Och lust

Då oskuld var min, tid var min
Livet lekte i min hand
Och du var min (Nu minns jag allt)
Allt min vän, går igen (Nu minns jag allt)
För ikväll, minns jag allt
D som var, D som var (Nu minns jag allt)

Ison:

Vart gick jag fel nånstans?
Helt plötsligt, lady, du försvann
Den där värmen du gav mig förr
Nu känns den inte alls
Ge mig, ge mig lite grann, lite grann
Ge mig, ge mig allt du kan, allt du kan
Tiden lämnar sina spår, inget är sig likt
Rim betyder ingenting, har inte ditt öra
O viska till, polarn säger glöm bort henne
Du måste växa till, väntat så länge
Gör inget om jag väntar lite till
[/toggle]

[toggle title=”4. I en zigenarvals” variation=””]
El-Hag

Sommar –
Natten log
Floden
Gav och tog
Sitter vid elden och minns
Var han en tjuv eller prins
I en zigenarvals

Tjuven
Minns han med
Kanske
Får han se
Att hennes skönhet bestod
Nere vid Romani flod
I en zigenarvals

Hon trodde alltid på, de skulle ses igen
Hon visste alltid det kunde hända
Hon tryckte aldrig sina läppar mot hans nakna hals
Hon visste ju, han skulle återvända

Sommar
Natten ler
Floden
Tar och ger
Sitter vid elden och minns
Vet nu att kärleken finns
I en zigenarvals

Vet du var kärleken finns?
I en zigenarvals
Vet du när kärleken finns?
I en zigenarvals
Vet du hur kärleken finns?
I en zigenarvals
Vet du om kärleken finns?
[/toggle]

[toggle title=”5. Så där” variation=””]
(Sodade)
Morais/Cabral/El-Hag

Än går jag hit, än går jag dit
Jag tackar ja till en invit
Jag vet aldrig vad jag får

Jag möter en, jag möter två
Ingen av dem kan väl förstå
Ingen frågar hur jag mår

Så där
Om du undrar hur det är
Så där
Som det lider, som det är

Jga älskar dig och ger dig allt
Du älskar mig för det är kallt
För att mina läppar bränns

Du lämnar mig och jag blir kvar
Jag lämnar dig och allt jag har
Vill du veta hur det känns?

Så där

Än skiner sol, än kommer snö
Så faller regn och det blir tö
Livet ger och livet tar

En jakt på kärlek, eller hur?
En förlust utan retur
Alla vet ju att det var
[/toggle]

[toggle title=”6. Singlar och par” variation=””]
Egerbladh/El-Hag

Singlar de hänger allra helst i baren
Paren de väljer ett fönsterbord
Singlarna tittar snett på paren
Som delar en fin flaska vin och ömma ord

Paren de håller hand framför TV:n
Singlar vill hellre vara tre
Singlarna söker, kanske i DN
Några på QX, andra på spraydate.se

Paren de börjar gnälla
Skriken blir allt mer gälla
Singlarna de blir fulla
De vill gå hem och knulla
Paren får separera
Singlarna promenera
Och kanske gå hem hand i hand

Så går det till där vi står och minglar
Samma rutin i samma bar
Så går det till när par blir singlar
Så kan det gå, som för oss två, singlar blir par

Paren de reparerar
Singlarna signalerar
Och tar in mera dricka
Ger paren skrämselhicka
Paren de bara stressar
Singlar som smsar
Och kanske går hem, med ett par
[/toggle]

[toggle title=”7. En kärlekshistoria” variation=””]
Egerbladh/El-Hag

Han går ner för gatan
Och han synar hennes former, som lockar
Hon ger sig in i leken
Gillar ljudet av kulturens krockar

Svarta är hans händer
Tinar sakta upp den vinterns långa längtan
Starka är hans armar
Håller henne i ett stadigt grepp av förväntan

Han kan spelets regler
Vet att livet funkar på det enkla viset
Hon tycker han är värd det
Är beredd på att betala priset

Han äger inga pengar
Valutakursen gör att hon har råd, med mycket mera
Hon får stå för notan
Det är något hon har lärt sig acceptera

De delar hela veckan
Och de mättar sina arma, svultna sinnen
Allting som hon får är
Bilderna och dessa ljuva kärleksminnen

Hon tar farväl vid bussen
Lämnar bakom sig det land där ingen bantar
Det han får av henne
Är en kyss på mun och hennes sista slantar
[/toggle]

[toggle title=”8. Kärlek god som någon (Ett lösaktigt stycke)” variation=””]
Egerbladh/El-Hag

Har aldrig frågat vad du heter
Aldrig brytt mig om ditt namn
Legat med dig i evigheter
Och aldrig stannat i din famn

Har aldrig träffat dina vänner
Och aldrig gått ut med din hund
Planerar aldrig det jag känner
Vill bara älska dig en stund

Det är en kärlek god som någon
Och jag vill bara ha mer

Min kropp är allt som du behöver
Jag njuter av att ge dig den
Du går din väg när det är över
Det har inte gått över än

Och ingen sviks och ingen myglar
Och vardagen blir aldrig grå
Vi ger varandra fria tyglar
Och ses när lusten faller på

Det är en kärlek god som någon
Och jag vill bara ha mer

Vi har gått vilse i att behaga
Vill inte hitta vägen ut
Det vi två har är ingen saga
Och därför tar den aldrig slut
[/toggle]

[toggle title=”9. Hur sköra vi är” variation=””]
(Fragile)
Sting/Kaos/El-Hag

När allt är slut, allt som hänt en gång
Det enda hopp som finns är hoppet i min sång
Lyssna nu, den är till dig min vän
Kanske kan du sjunga den för de som kommer sen
Berätta eller sätt på pränt att ingen nånsin återvänt
Från alla dessa galna krig som ingen nånsin vann
Jag lägger ner min själ i dessa ord
I sången om en trött och sårad jord

Gå min vän och tala om
De bördor vi bär
De bördor vi bär
Gå igen och säg min vän
Hur sköra vi är
Hur sköra vi är

Det skymmer nu, solen har gått ner
Stjärnorna vi såg en gång brinner inte mer
Lyssna nu, det här är allt som finns
Ta med dig denna sång, se till att alla minns
Att alla pojkars övermod har drunknat i ett hav av blod
Och alla dessa mödrars skratt stelnat utav sorg
Och alla dessa barn av svält, av nöd
Och de som dog en allt för tidig död
[/toggle]

[toggle title=”10. Vågor som viner” variation=””]
(Tyempo y silencio)
Guerra/Pastor/El-Hag

I en sång utan ord
I ett slott utav sand
En lustgård i havet
Horisont utan rand

En gitarr utan strängar
I en sjö som famnar
Toner och melodier
Utan kust och hamnar

Säg vart de leder
Säg vad de höljer
Vågor som viner
Som vinden sköljer

Ett hav mot mitt fönster
En gardin som tåras
Och sältan som råder
Där vi föds och fåras

Säg vart de leder

I en sång utan ord
I ett slott utav sand
En lustgård i havet
Horisont utan rand

I ett stormpiskat eden
I Atlantakustiken
Vaggar barfota fraser
I takt med musiken
[/toggle]

[toggle title=”11. Runt midnatt” variation=””]
Egerbladh/El-Hag

Som en vän
Som en väntan
Regnet slår tolv igen
Dörren som går igen
Någon som lämnar mig
Och går sin väg

Det är inte första gången
Det är inte sista gången

Samma sak
Samma saknad
Ingen som rör min sömn
Ingen som vänder om
Timmarna slår mot min hud
Jag hör dem nu

Det är inte första gången
Det är inte sista gången
[/toggle]

[toggle title=”12. Det börjar ljusna nu” variation=””]
(Love in the afternoon)
Badalamenti/Faithful/El-Hag

Det börjar ljusna nu
Lamporna släcks
Jag kysser dina läppar varsamt
Lusten väcks
Låt oss älska nu
Du och jag
Låter natt
Bli till dag

Det börjar ljusna nu
Klockan är fem
Jag vet att någon väntar på dig
Du måste hem
Säg att du är min
En evighet
Älska mig
I hemlighet

Det börjar ljusna nu
Du måste gå
Förklara ingenting för mig, för jag
Vill inte förstå
Så säg ingenting
Bli inte snäll
Om du älskar mig
Ring mig i kväll
[/toggle]

[toggle title=”13. Rapsodi i maj” variation=””]
El-Hag/Bergh/El-Hag

Midnatt möter gryning
Havet ligger blankt liksom en spegel
Våg blir till en dyning
Vinden gråter ut i vita segel

För evigt sa du
Genom vind och väder
Vilse i varann
Vilse i varann
Smälter för dig
Faller som en fjäder
Det enda som jag kan
Det enda som jag kan

Och det råder inga tvivel nu
Du har fått mig att älska dig till slut

Sommarnattsberusning
Du säger att jag är allt du behöver
Stiltje blir till krusning
Ett andetag och så är allting över

För evigt sa du
Men kärlek är en gåta
Som aldrig får ett svar
Som aldrig får ett svar
Minnet förblir
Segel som är våta
Och du finns inte kvar
Nej, du finns inte kvar

Och det råder inga tvivel nu
Du har fått mig att älska dig till slut
[/toggle]

[toggle title=”14. Väderlek” variation=””]
El-Hag/Burman/Bergh

Du öppnar dina fönster
Orosmoln är allt du ser
Stackars kvinna plockar upp
Allt som mannen rivit ner
Han är regnet som de spådde
Samma lågtryck varje gång
Och jag undrar om du hör mig
Hur det regnar i min sång

På hela vår jord
Talar man bara om vädret
På hela vår jord, samma sak
Samma sak, samma sak

Kommer molnen skingras
Finns det någon här som vet?
För inga paraplyer
Hjälper oss mot ensamhet
Och den kärlek som vi hade
Smakar bäst när den är slut
Och vad gör det om det regnar
Jag går ändå aldrig ut

På hela vår jord

Och det enda som jag minns nu
Är den väderlek som var
Även om jag slutar sjunga
Finns ju regnet ändå kvar
[/toggle]

[toggle title=”15. Höger hand (Till de ensamma)” variation=””]
(Mother Fist)
Almond/El-Hag/Kaos

Jag har varit ensam länge
Nu vill jag spilla min saft
Jag har ben och fötter, en påse med nötter
Ett huvud ständigt på skaft
Jag har nån som aldrig kan tröttna
Som är så varsam och mjuk
Vem tror ni det är som tar hand om min stora
Och styva och stenhårda

Höger hand
Kom ner i min ficka
Höger hand
Kom ge mig din tröst
Ingen pojke och ingen flicka
Inga kulor och inga bröst
Höger hand
Du står alltid redo
Höger hand
Finns alltid hos mig
Kan aldrig förneka, att kittla och smeka
Den enda som aldrig sagt nej

När jag är nere i Barcelona
När jag är låg och när jag är hög
Jagas på gator av flamsiga flator
Luras iväg av en bög
Gömmer mig bakom en buske
Fast han vill så gärna se på
Men jag ylar som Yma Sumac
Det här är ingenting för oss två

Höger hand

Du kan skicka mig till ett kloster
Du kan dumpa mig på ett skär
Göra mig till galärslav
Eller främlingslegionär
Slå och sparka mig gärna
Använd hela din fantasi
Gör mig till din fånge och slå mig i bojor
Men lämna min högra hand
[/toggle]

[toggle title=”16. D som var (Bonus 1)” variation=””]
Radio edit

Patrick & Ingrid:

D som var
D som var

Ison:

Minns D som igår när du kom
O förändrade hela min värld
Hade mig helt såld, va jag natt
O dag, tvungen o ha D där
Jag kallar dig baby, raring,
Gumman, till och med älskling
Du är hardcore, du är mainstream
Du är allas, nä, nä, du är bara min
Nuförtiden har du en annan ton
När vi pratas vid, nuförtiden har du
En annan stil, sen vi sågs sist
Inget hat här, verkar som om du
Har gått vidare med ditt, ditt, ditt, ditt
Provat andra, bara du
Har gett mig en kick, kick, kick, kick
D var då, D var då, helt enkelt

Patrick & Ingrid:

D som var
D som var
Vunna dar
Svunna dar (Nu minns jag allt, nu minns jag allt)
Dar av lekfullhet
Och lust

Ison:

Vart gick jag fel nånstans?
Helt plötsligt, lady, du försvann
Den där värmen du gav mig förr
Nu känns den inte alls
Ge mig, ge mig lite grann, lite grann
Ge mig, ge mig allt du kan, allt du kan
Tiden lämnar sina spår, inget är sig likt
Rim betyder ingenting, har inte ditt öra
O viska till, polarn säger glöm bort henne
Du måste växa till, väntat så länge –
Gör inget om jag väntar lite till

Patrick & Ingrid:

D som var
D som var
Allt min vän
Går igen (Nu minns jag allt, nu minns jag allt)
För ikväll
Minns jag allt
[/toggle]

[toggle title=”17. D som var (Bonus 2)” variation=””]
Paramaterial edit

Ison:

Nu minns jag allt, nu minns jag allt

Patrick & Ingrid:

D som var

Ison:

Minns D som igår när du kom
O förändrade hela min värld
Hade mig helt såld, va jag natt
O dag, tvungen o ha D där
Jag kallar dig baby, raring,
Gumman, till och med älskling
Du är hardcore, du är mainstream
Du är allas, nä, nä, du är bara min
Nuförtiden har du en annan ton
När vi pratas vid, nuförtiden har du
En annan stil, sen vi sågs sist
Inget hat här, verkar som om du
Har gått vidare med ditt, ditt, ditt, ditt
Provat andra, bara du
Har gett mig en kick, kick, kick, kick

Patrick & Ingrid:

D som var

Ison:

Vart gick jag fel nånstans?
Helt plötsligt, lady, du försvann
Den där värmen du gav mig förr
Nu känns den inte alls
Ge mig, ge mig lite grann, lite grann
Ge mig, ge mig allt du kan, allt du kan
Tiden lämnar sina spår, inget är sig likt
Rim betyder ingenting, har inte ditt öra
O viska till, polarn säger glöm bort henne
Du måste växa till, väntat så länge
Gör inget om jag väntar lite till
[/toggle]

[toggle title=”18. D som var (Bonus 3)” variation=””]
Paramaterial dub


[/toggle]
[/tab]
[tab]Producerad av Patrick El-Hag och Niklas Rundquist
Assisterad av Mats Burman

Exekutiv producent: Ola Brandborn

Medkollabotörer i alfabetisk ordning:

Jan Allan: Gästsolist på trumpet
Homero Alvarez: Kör
Mikael Augustsson: Bandoneon & dragspel
Sejdo Beganaj: Kärleksfraser på romani
Lino Borg: Mandolin
Conrad Boqvist: Gitarr
Mats Burman: Assisterande producent, gitarr, kör
Ingrid Contardo: Sång och kör
Sara Edin: Stråkarangemang
Erik Eriksson: Trombon
Jens Filipsson: Altsax
Håkan Folkesson: Gitarr
Pelle Halvarsson: Cello
Camilla Henemark: Kärleksfraser på romani
Ison: Rap
Bengan Jansson: Dragspel
Andreas Liliestrand: Kör
Thomas Nilsson: Trumpet
Anders Olsson: Trummor och slagverk
Tina Oscarsson: Kör
Anna Rodell: Violin
Joakim Simonsson: Piano och keyboards
Kristofer Krydda Sundström: Bas

Omslagsbilden som även utgör hemsidans huvudtema
fotades på Snookerbaren av Viktor Flumé, 2007.

Poetry GangBang-bilden på Birgitta Granberg, det andra av
hemsidans två huvudteman är fotad av Adam Januszewski.

Adam har därtill gjort sig skyldig till omslagsbilden till
Dansa samba med mig (Copacabana express) samt alla
heta bilder från inspelningen av videon.

Layout, fysisk och digital booklet (iTunes), m.m.

I detta läge är det brukligt att nämna Gud. Han heter Nils
Dahlström
och är ansvarig för allt som rör allt – där ovan.
[/tab]
[tab]
Dagens Nyheter 4

”Här granskas framför allt människors förhållanden i en vistradition som är skarp och iakttagande. Musikaliskt är det desto mer bångstyrigt men lika övertygande. Ingrid Contardo som med mjuk släpighet backar upp El-Hags egen lite sakliga röst bidrar också till skivans överraskande och konsekventa charm.”

Sara Norling

Värmlands Folkblad 4

Tål att jämföras med våra största!

”Ett reklamblad som hävdar att texterna har samma kvalitéer som Beppe, Povel eller Cornelis brukade visa upp. Stora ord förvisso, men det märkliga är att Patrick El-Hag aldrig behöver äta upp dem. Detta är – i såväl text som musik – en underbart fin skiva, som trots alla influenser aldrig tillåts spreta, därtill är Patrick El-Hags begåvning alltför påtaglig. Till sin hjälp har han en samling utsökta musikanter och sångare. Jan Allan får sällskap av Ison (från Ison & Fille) som rappar så man får gåshud, Bengan Jansson på dragspel, Camilla Henemark viskande kärleksfraser på romani, blås, fiol och nackhårsresande rytmik, allt medan El-Hags poesi rör sig – faktiskt – med de nämnda storheternas lätta elegans. Så Där är snubblande nära högsta betyg, men det spar jag till nästa tillfälle. Ge oss mer, snarast!”

Björn Stefanson

Lira

”El-Hag står för texter som tycks djupt förankrade i en svensk tradition och som leder tankarna till både Cornelis och Olle Adolphson. När Jan Allan lägger en Chet Baker-slinga med sin trumpet till en rappande Ison häpnar man över uppfinningsrikedomen. Och nog förstår man att Berndt Egerbladh gav honom några låtar att skriva text till. Jag tror att Egerbladh ler i sin himmel över resultatet. Patrick El-Hag som röst då? Underbar! Lätt, varm, säker.”
Thomas Nydahl

Västerviks Tidningen 4

Underfundiga texter till komp i världsklass

Så gott som samtliga melodier är riktigt njutbara och lyfter av det genuina musikaliska kunnandet vare sig det gäller en ballad, en svängig salsa eller en tango. Texterna är genomgående mycket bra och blir bara bättre efter ett par genomlyssningar. Några har chans att etsa sig fast rejält. Det är ny svensk visa till riktigt bra musik. Kompet på senaste cd:n Så där är det världsklass på, det svänger rejält och där återfinns en hel radda av svenska toppmusiker. Det är rena dansmusiken.”

Hans Brandin

Femina

”Patrick El-Hag är en skön bekantskap. Lite bossa, lite visa, lite fado. Mysigt, vemodigt, humoristiskt och med lysande observationsförmåga. Behöver du tröst? En ny kompis? Här är den.”

Åsa Brolin

Göteborgs-Posten

”Från närmast ingenstans kommer sångaren och vispoeten Patrick El-Hag och gör precis vad han vill. Som ett Bo Kaspers utan skyddsnät, med gästspel av såväl musikanterna Jan Allan och Bengan Janson som Camilla Henemark och en svalt rappande Ison. En bedrift bara att få ihop det här!”

Patrik Lindgren

Helsingborgs Dagblad 4

Skönt skruvat men på kornet

”Orden har en sällsam grafik hos vispoeten El-Hag och här på sin skivdebut på svenska sjunger han dem själv, charmigt nonchalant. Ingrid Contardo och Camilla Henemark finns med i drösen av gästartister som förgyller den musikaliskt lite strama men väldigt snygga och rytmiskt välkickade produktionen. Det känns inte som någon vild gissning att Patrick El-Hag här kliver in i ljuset från den stora spotlighten.”

Knut Johansson

Groove
”Lysande i all sitt hyllande av svensk-internationella referenser inom framför allt den modernt klassiska schlagern och visan, liksom de ibland nästan genialiskt enkla reflektionerna i texterna. Patrick El-Hag har uppenbarligen en oupptäckt gen i rakt nedstigande led till svensk schlager á la exempelvis Svante Thuresson och när den får utrymme, och kanske till och med dominera, är det bitvis briljant, om än ibland lite väl moget – men trots allt träffsäkert oavsett mottagare. Här finns allt från jazz till salsa och ren, oförstörd singer/songwritervisa. Allt förpackad till modern schlager, utan att nedvärdera det, eller att få det att verka som något annat.”

Magnus Sjöberg

Norra Västerbotten 4

”Hans husgudar heter Povel, Beppe, Cole och Cornelis, påstår han, och jag tror honom, för Patricks första skiva på 10 år, tillika hans svenska debutalbum är full av fyndiga texter, serverade i en sällsynt stilblandning. Och att rösten är liten stör inte; så läcker är musiken.”

Olle Lundqvist

Dalarnas Tidningar 4

”Varken jazz, visa, salsa eller tango. Snarare en blandning. Av allt. Patrick El-Hag visar än en gång känslan för ord. Musikbilden fördjupas och fängslar. En av favoriterna på skivan är Vågor som viner, en fri poetisk tolkning av Tiempo y silencio, känd genom barfotalegenden Cesaria Evora.”

Anita Carlsson

Uppsala Nya Tidning

”Trivsam och inbjudande musik tenderar att bli blek. Så är dock inte fallet med poeten Patrick El-Hags debutalbum. Här finns mycket att hämta även för dem som bara jagar något jazzigt eller längtar efter något latinskt. Flera melodier är lånade men till plattans stora förtjänster hör att den bjuder utmärkta och genomtänkta texter.”

Björn Lövenlid

Dala Demokraten 4

”Det är texterna som är det väsentliga när Patrick El-Hag gör debut på svenska. Musiken växlar mellan olika genrer och har hämtats från lite olika kompositörer, men kanske kan den sammanfattas som visjazz. Det blir otroligt omväxlande och underhållande och väldigt bra. Det är både komplett och komplext.”

Lennart Götesson

Plus Sverige

Hör hans sköna röst!

”Patrick El-Hag sjunger så märkligt, i betydelsen annorlunda och personligt. Ett ovanligt ljust och ljuvt röstläge, som extramjuk sammet. Soul, jazz, latin, pop och afro möts i musiken. Fast mest fascinerar Patrick El-Hags sång.”

Bengt Eriksson

Nöjesguiden

”En märklig slowmotion-extatisk, härligt psykotisk och stundom solitär fiesta. Från svettigt sensuell samba, mellankoliska baksmällor och socialrealismens bakslag till chansons halvslick Södermalms-funkreggae. På det hela ett poetiskt okonstlat och ärligt litet nedslag i Patrick El-Hags värld.

Kenny Håkansson

Tidningen Resumé

”Patrick El-Hags svenska debutalbum är svängig ny bekantskap. Mixen av salsaflört, rökig jazz och svensk viskultur funkar alldeles utmärkt som stämningsskapare framför öppna brasan i jul.”

Fredrik Hansson

Nya Wermlands Tidningen

”Eklektiskt, det är bara förnamnet när Patrick El-Hag gör comeback som skivartist. Tango och salsa samsas med låtar som leder tankarna till Cornelis och Adolphson. Det är trovärdigt, kompetent och originellt.”

Ola Wihlke

Jönköpings-Posten

”Det här är en spännande och lite svårdefinierad platta, med en ovanlig poet och artist. Patrick skriver personliga, utlämnande och hudnära texter om längtan efter ömhet och närhet i vardagen, ja även om ett visst mått av kåthet. Den musikaliskt omväxlande anrättningen bärs fram av läckra arrangemang och gäster som Jan Allan, Bengan Jansson, Ison och den något otippade Camilla Henemark. Man kastas mellan vemodig visa och fruktigt frisk latino, eller sugande tango. Jag gillar Patrick El-Hags debut.”

Bo Levander
[/tab]
[/framed_tabs]